Мүсілім ӘМЗЕ, дирижер
– Астана күніне орай ҚР мемлекеттік академиялық симфониялық оркестрі Есілдің үстінде өнер көрсетіп қайтты. Әрбір классикалық музыка мерекесінің өзіндік ерекшелігі бар. Ал осы концерттің маңыздылығы неде болды?
– Бұл еліміздегі ауқымдылығы мен маңыздылығы, салмақтылығы мен салиқалылығы жағынан ең жоғары шаралардың бірі, айтулы мереке. «EL» продюсерлік орталығы «Әуен-ағыс» деген атпен жеті жыл қатарынан өткізіп отыр. Әр жолы шетелдерден үлкен классикалық өнер ұжымдары келіп қатысады. Биыл да үш күн бойы халықты классикалық әуендермен тербетіп, Есілдің үстін дүбірге бөледі. Алғашқы беташар концерт ҚР мемлекеттік академиялық симфониялық оркестрінің үлесіне тиді. Біз кештің тақырыбын «Мәңгілік сарын» деп атадық. Қазақтың аспаптық күйі мен күй тақырыбына жазылған шығармалар ойналды. Осындай жауапты бағдарламаға жетекшілік ету маған жүктелді. Қойылған талап өте жоғары болды. Дирижер ретінде қолымнан келген мүмкіндікті аяған жоқпын.
– Жаңа шығармалар көптеп қамтылыпты. Тың дүниелерді кемеліне келтіріп, тыңдарман назарына ұсынуға қанша уақыт кетті?
– Бағдарлама негізінен күй тақырыбына арналғандықтан, біраз қиындықтар болды. Бұрын-соңды мұндай тұтас концерт өтпегендіктен, симфониялық оркестрдің палитрасын аша алатын күйлерді таңдау, оларды екшеп композиторларға бөліп беру, ертеректе жазылған шығармаларды сұрыптап шығу сияқты шаруалар уақыт алды. Оркестрге лайықтау барысында әр композитормен ақылдасып отыру, оркестрге ойнатып дыбысталу жағын тексеру, кемшін тұстарын қайта түзетіп толықтыру бәрімізге төзімділікті талап ететін сынақ болды. Жаңа шығармалардан бөлек, тыңдарманның бағасын алған Ғ.Жұбанованың «Мерекелік увертюра», Т.Қажығалиевтің «Қыз қуу», Е.Рахмадиевтің «Дайрабай», М.Сағатовтың «Мерген» шығармалары қосылды. Сирек орындалатын шығармалар қатарынан Құрманғазының «Кішкентай» күйі негізінде жазылған М.Қойшыбаевтың «Құрманғазы» симфониялық поэмасы, Н.Тілендиевтің «Қарасай» күйі мен «Махамбет» поэмасы бар. Халық аспаптары оркестрі репертуарынан Дәулеткерейдің «Топан», Ықыластың «Қамбар батыр» (қылқобызда Әйгерім Қарсақбаева ойнады), «Жез киік», «Қазан» күйлерін алдық. Алғаш орындалған күйлер деп композиторлар Ермек Өміров түсірген Құрманғазының «Көбік шашқаны» мен Төлеген Момбековтің «Мың жылқысын», Әділ Бестібаев түсірген халық күйі «Қақпалы науайыны», Бейбіт Дәлденбай өңдеген Раздықтың «Аңшының зары», Жалдыбайдың «Қара жорғасы» мен Байсеркенің «Толқытатын күйі», Ермұрат Үсенов өңдеген Тәттімбеттің «Бестөресі» мен Құрманғазының «Алатауын» айтар едім. Арнайы осы концерт үшін аз уақытта жазған талантты жас композиторымыз Тасқын Жармұқаметтің домбыра мен оркестрге арналған шығармасы «Қазақ елі» (солист Әсел Алина) еді. Бас-аяғы екі айдың шамасында кәсіби мамандардың жауаптылығымен тынбай жасаған жұмысымыздың нәтижесі – осы.
– Жай концерт емес, әдеби-музыкалық кеш болды дейсіз бе?
– Бұған дейін маусым айында Жамбыл атындағы Қазақ мемлекеттік филармониясы залында Қазақ хандығының 550 жылдығына орай «Тарихын тасқа таңбалап» атты концерт өткіздік. Жоғарыдағы шығармалардың біршамасы ойналды. Тарихи тақырыпқа арналған кеште сол кезеңнің ахуалын тыңдарманға жеткізу мақсатында әрбір шығарма алдында жыраулар поэзиясынан үзінді ұсындық. Ақтамберді, Доспанбет, Бұқар, Шалкиіз, Қазтуған, Махамбет пен Мағжанжырларымен қабат өрілген қазақ күйлері керемет өрнек тапты. Бұл жолы да көрермен көңілінен шыққаны концерт барысында сезілді. Кешті жүргізген Нұрлан Өнербаев ағамызға үлкен ризашылығымызды білдіреміз.
– Күй негізінде жазылған шығармаларды симфониялық оркестрге лайықтап ойнауда қандай қиындықтар кездесті?
– Жаңа нәрсенің қашанда тосын болатыны заңды нәрсе. Симфониялық оркестр ұлттық туындыларды бірден Батыс музыкасы секілді желдіртіп ойнап кете алған жоқ. Қазақ күйінің өзіне тән ерекшелігі мен қиындықтары бар. Әр такт сайын өлшем өзгеруі, музыкалық сөйлем интоннациясы, формасы, тарихи аңызы дегендей… Дегенмен ұжым кәсіби шеберлігі жоғары мамандардан жасақталғандықтан, бір-екі репетиция көлемінде игеріп кеттік. Қай концерт болмасын, тұтас бағдарламаны жаңа шығармалардан түзіп шығу үлкен тәуекелділікті талап етеді. Арасында қадау-қадау болып, әбден сыннан өткен шығармалар болмаса қиын-ақ. Кеш басталмай жатып он-он бес минут төпелеген нөсер мен құбыла соққан желге қарамай,концерт ойнап шыққан оркестрге алғыс айтар едім. Соңынан алғашқы құттықтауды оркестрдегі музыканттардан естідім. Концертімізді «Хабар» агенттігі жазып алды. Идея жүзеге асты, оркестр де, тыңдарман қауым да қабылдады деп толық сеніммен айта аламын. Асылы, оркестрге әбден сіңіп, күйді кемеліне келтіру үшін жылдар бойы жиі ойнап отырмаса болмайды. Филармония осы мақсатта мұндай концерттерді алдағы маусымнан бастап қолға алмақ.
– «Хан шеруі» фантазиясы ерекше назарымызды аударды. Жаңылыспасақ, бұл туынды да осы концерт үшін арнайы жазылған сияқты. Өйткені оркестр репертуарынан бұрынырақ тыңдағанымыз есімізге түспей тұр…
– Иә, дұрыс айтасыз. «Мәңгілік сарын» жобасының жетекшісі, қазақтың біртуар білімдар тұлғасы Ғалым Доскен ағамыздың идеясымен қысқа мерзім ішінде оркестрге түсірілді. Авторлық күйлердің әуел басында тұрған кемел күйші Байжігіттің «Көкбалақ» күйі негізінде тамаша фантазия жазып шыққан – өзіндік қолтаңбасы көпті мойындата бастаған композитор Тасқын Жармұқамет. Шығарманың премьерасы Астана қаласында өтті. Аңыз бойынша, бұл туынды Абылай ханның жүйрігіне арналған деседі. Күйдің өн бойынан жеңімпаз халықтың асқақ арманын, өршіл рухын, айбынды айбарын, сән-салтанатын көреміз.
– Мемлекеттік академиялық симфониялық оркестрдің алдағы маусымдағы жоспары қандай?
– Шет мемлекеттерден келетін әйгілі дирижерлар мен солистер қатысатын жоспарлы абонементтік концерттер, балаларға арналған танымдық кештер, музыка мектептерімен беретін есептік шаралар бар. Кезекті еңбек демалысынан кейін «Мәңгілік сарын» концертінің жалғасы Тараз қаласында өтетін Қазақ хандығының 550 жылдығына арналған республикалық шараға ұласпақ.
Әңгімелескен
Қаншайым БАЙДӘУЛЕТ
Айқын, 09.07.2015