Күй десе, күйші десе елең ететін әдетіммен Орал қаласында тұратын Едіге Нәбиев ақсақалдың атын естіген бойда, тартқан күйлерін тыңдауға асықтым. Көне күйшілер салған сырлы соқпақтың салтын бұзбай, сұлу сазын жоғалтпай келе жатқан санаулы күйшінің сардары екен.
Алғаш тыңдаған күйімен-ақ ескі күйлерді өзгеше өрнектеп, өзіндік мәнермен тартатын қасиеті баурап алды. «Көркем ханым», «Қоңыр ала», «Айнам қалды» сынды байыпты күйлерді байсал қағыспен, ерекше баппен тартты. Есті дыбысы мен өзгеше өрнегі жадымызға жатталып қалды. Оралдық дос-жаранға сұрау салып, мән-жайын біліп, телефонмен тілдестік. Мақсат – жыл сайын өтетін «Астана-Арқау» дәстүрлі түркі музыкасы фестиваліне қонақ ретінде шақыру. Жақын танысып, сұрасып-білісіп, күй өнерінің сан қырлы қатпарынан сыр ақтарса деген ой. Сөйлескен заматта айтқаны «Інім, көңіліңе рахмет, алдымызда Өтеген Жұмашұлы деген күйші ақсақалымыз бар. Өтағаң тоқсанға таяды, жазып алсаңыздар – дайын қазына. Әуелі жол сол кісінікі, насихат керек болса, күйшіні дәріптеу мақсат болса – Өтеген ақсақалды шақырыңдар» деп інілік ізет пен қазақы әдептің әдемі үлгісін көрсетті. Өтеген атамыз болса, денсаулығын алға тартып, ұзақ жолға шыға алмайтынын айтып, «барса, Едіге ағаң барсын» деді.
Ағамызбен Астана төрінде жолығып, екі-үш күн әңгіме шертіп, күмбір күй тыңдап, шер тарқатқан әдемі күндер естелік болып қалды. Тарихқа жүйріктігін, күй аңыздарын талмай айтатынымен қатар домбыра жасайтын кәнігі шебер екенін сол жолы білдік. Асылы, ертедегі өнерпаздың көбі аспабын өзі шауып, қалаған ағаштан түйін түйіп, ішегін де өзі шиырып, ыңғайына барынша бейімдеп отырмаушы ма еді! Сол дәстүрді бүгінге жеткізуші көнекөз күйшінің бірі. Едіге ағамыздың өзі жасаған аспабын шертіп көрдік. Ағамыз домбыраны теріс ұстауына байланысты ішегін тиек тұсынан ауыстырып салады екен. Тілі шешен, сайрап-ақ тұр. Әшекей-өрнегі де жарасымды. Жайық өңіріне аты жайылған шебердің домбырасын арнайы келіп, қалап алып кететінін талай күйші сөз еткен. Маңғыстаудың маңмаңгері атанған Сержан Шәкірат ақсақалмен екеуі сол фестивальдың сәнін келтірді. Қашан көрсеңіз, Сержан күйшінің қасынан бір елі шықпай, домбырасын алып жүріп, ілтипат көрсетуі көбімізге ой салып еді.
Сол жолы құлақ құрышын қандырған сырбаз күйшінің ерекшелігі – домбыраны солақай ұстауы мен күй әуенінің желісін үзбей, қағысты нық қағуы, (шалыс перне атымен жоқ), дыбысты әдейі үзілдіріп, оң қол саусағындағы дыбыстық әшекейдің дәл мөлшері, күйге байланысты әр пернені ерекше тербей тартуы. Бағзы мәнер, былқыл дыбыс, артық қағыссыз жұмсақ шертіс. Табиғатынан күйдің жылдам тартылуына мүлде қарсы екенін, алдын көрген күйшілердің ескертпесі көбіне тез ойнауға қатысты болатынын тілге тиек еткен. Әкем мен ағам үйреткен күйлердің ұнағанын ғана алдым дейді. Бүгінде күйдің қоспасы көп, тасыр-тұсыр жұлқи тарту, немесе көпке жағыну басым екенін қынжыла айтты. Күйді ғибрат әңгімесімен қабат өріп отырады. Тарихи деректерге қатысты біршама жайттардың шетін ағамыздан тыңдадық. Соның бірі елге белгілі күйші Мұхит Айтқалиев туралы. «Бала Мишка» күйінің аудионұсқасын тыңдатты. «Авторы да, орындаушы да Мұхит атамыздың өзі. Шешесі татар, яғни, татарға жиен, әкесі ертеректе қайтып, өзі балалар үйінде өсті. Асырап алған кісілердің тегін алған. Әуен татардікі, қосылып айтатын сөзі болатын. Бала дегенді татарша малай десе, Мишка деген бала татарша билейді дегені. Негізі, «Малай Мишка» дұрыс, қазақшаға ауысқанда «Бала Мишка» аталды. Оны Нұрғиса ағамыз тартып жүрді. Бізге дейінгі үлкендердің әңгімесі осылай. Мұхаңның тумалары әлі бар, анықтап сұрауыңа болады» деп сөзін бір қайырып еді ағамыз.
Батыс өңірі күйшілік дәстүрінің биязы күйлерін нақышына келтіре тартатын кемел күйші – бүгінде Алматыға жиі келетін, мәдени шаралардың бел ортасында жүретін сыйлы ақсақалдың бірегейі. Осы жолы ағамыздың репертуарындағы барлық күйді сарқып жазып алдық. Орасан олжа, ортаймас қазына! Келешекте дала күйлерін саф күйінде тыңдай алатын жас ұрпақ үшін адастырмас темірқазықтай жарық бағдар болатын-ақ дүние. Халық күйі «Ақсақ құлан», Абыл мен Соқыр Есжанның күйлері, Құрманғазының «Алатау», «Байжұмасы», Махамбеттің «Шілтерлі терезе», Дәулеткерейдің «Құдаша», «Аңшылық», «Жеңгем сүйер», «Көркем ханымы», Әлікейдің «Қоңыр ала», Ақбикештің «Айнам қалды», Ерғалидың «Қоштасуы» сынды сұлу да сылқым күйлер «Батыс Қазақстанның дәстүрлі музыкалық мұрасы» антологиясына күйші Едіге Нәбиевтің орындауында енді.
Мүсілім ӘМЗЕ,
күйші, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері,
Н.Тілендиев атындағы академиялық фольклорлы-этнографиялық оркестрінің дирижері
«Егемен Қазақстан»,
9 сәуір, 2019